El Grup Romero Polo serà l’adjudicatari del servei de neteja viària i recollida de residus
26 de juny de 2026 a les 6:52El Ple de l’Ajuntament de Cerdanyola acceptava la proposta de la mesa de contractació favorable a l’única empresa presentada, Romero Polo SL, per a la gestió de la recollida i transport de residus urbans i la neteja viària. El govern preveu portar l’adjudicació del contracte, per un import de 81 milions d’euros i 8 anys de durada, al plenari de juliol. ERC anuncia un recurs de reposició en base a un informe de secretaria que considera que s’han modificat clàusules de la licitació sense passar pel Ple.
El regidor d’Espai Públic i Serveis Urbans, Óscar Pons, destaca que la Mesa de Contractació ha atorgat 89’7 punts a la proposta de Romero Polo i que la tramitació ha de continuar abans de portar al Ple de juliol l’adjudicació del contracte, ja que l’empresa ha de presentar la documentació requerida i dipositar la garantia.
Pons remarca que es tracta d’un contracte estratègic per donar resposta a una de les principals preocupacions de la ciutadania i que suposarà una millora del servei al conjunt del municipi, la consolidació del porta a porta a Bellaterra, la implantació del sistema porta a porta comercial, l’ús de maquinària més moderna i eficient i l’adaptació del servei al creixement de la ciutat, com el previst al sector del Parc de l’Alba.
Cap grup de l’oposició va donar suport a aquest punt. Junts i Vox es van abstenir i la resta de grups va votar en contra. ERC remarca que aquest contracte v caducar al 2020 i si es presenta ara és, segons el seu portaveu, Íñigo Enterria, per raons electoralistes per arribar a les votacions de maig amb “les fotografies de nous camions i contenidors” i anunciava la interposició d’un recurs de reposició en base a un informe de la Secretaria Municipal que apunta que s’ha modificat el plec de clàusules sense la preceptiva aprovació del Ple municipal.
El regidor d’Espai Públic indica que hi ha una discrepància jurídica però que la Mesa de Contractació és un òrgan legítim i l’aprovació va ser per majoria absoluta, però Enterria indicava que no hi ha cap informe que ho acrediti però si que existeix el de la Secretaria.
Des del PP també consideren que aquest informe de Secretaria “deixa oberta la porta a la inseguretat jurídica deixant dubtes” que s’haurien d’haver esclarit- Álvaro Hernández mostrava dubtes sobre la capacitat de l’empresa, ja que considera que no té experiència en el sector i feia un dels comentaris polèmics del debat quan manifestava que el contracte preveu donar més servei a menys cost i puntava que “olora a contracte a dit”. L’alcalde, Carlos Cordón, va interrompre Hernández per demanar-li que "retirés aquestes paraules o anés al jutjat". El regidor popular retirava les paraules, però afegia que “és curiós que es presenti una única empresa”.
Guanyem també va votar en contra d’aquest punt, però no va intervenir en cap dels temes a votació com a protesta per les dificultats d’accés als expedients que han denunciat en diverses ocasions des de l’oposició. De fet, 10 regidors -tota l’oposició tret de Vox- han demanat un informe de Secretaria perquè “de forma sistemàtica es vulneren els drets de l’oposició” per no tenir accés total als expedients.
Pedro Arco, d’En Comú Podem (ECP), mostrava la seva preocupació per garantir la continuïtat del servei entre la marxa de l’actual adjudicatari, Prezero, i el futur, Romero Polo, i reclamava una auditoria de les instal·lacions i materials per comprovar que queden en bon estat per funcionar des del primer dia. Arco també mostrava els seus dubtes perquè només una empresa s’hagi presentat i que, a més, “en essència es una constructora”.
Óscar Pons responia que Romero Polo és una empresa catalana en creixement però que ja gestiona els residus de ciutats com Lleida o Reus amb bona valoració.
Joan Sánchez, de Junts, lamentava que no s’hagi “anat al fons” del model ja que barris com Montflorit o Serraparera podrien tenir servei de recollida porta a porta, però des del govern s’indica que el veïnat no vol aquesta fórmula, i diversos grups van reclamar garanties del manteniment dels llocs de treball i les seves condicions, fet al que Pons va assegurar que “l’empresa que entri ha de respectar la plantilla, salaris i conveni dels treballadors”.
De fet, al temps d’Audiència Ciutadana, prèvia al Ple Municipal, un representant de CCOO, Emilio Sirera, va manifestar la seva preocupació per l’informe de Secretaria i reclamava garanties sobre el manteniment de les condicions laborals de la plantilla. El representant sindical procés de licitació més clar de principi a fi i amb diverses empreses presentant els seus projectes per a un servei de màxima qualitat en la ciutat i unes avaluacions que “no deixessin ombra de dubte, però no ha estat així”.
El regidor d'Espai Públic, Óscar Pons, assegura que el procediment ha estat totalment legal i garantista i que l’estabilitat de la plantilla i les seves condicions laborals forma part del contracte, però des de l'oposició diferents grups van mostrar preocupació per aquesta situació laboral, afirmant que restaran vigilants.
Des de l’empresa asseguren oferir un servei "adaptat a les necessitats de cada municipi i emprant els millors sistemes de funcionament per garantir el màxim benestar i comoditat per al ciutadà".
Altres temes: mobilitat, prevenció d'incendis...
Amb l’única abstenció d’ECP i el suport dels altres sis grups municipals s’aprovava el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), un cop incorporat l’Estudi Ambiental Estratègic (EAE). De fet, el PMUS s’havia aprovat inicialment a l’abril, però aquesta incorporació reinicia la tramitació, fet que des d’ERC consideren una oportunitat de millora amb esmenes administratives però també una etapa de participació en un context de compartir amb el govern “la visió de futur però no els terminis”. La regidora de Mobilitat, Conchi Martínez, apunta que el PMUS es portarà a debat al Consell de Mobilitat.
Per unanimitat s’aprovava el plànol d’urbanitzacions que formen part de l’entorn natural i no compten amb continuïtat immediata amb la trama urbana. El regidor der Medi Ambient, Antonio Otero, explica que serà una eina per treballar franges de seguretat i prevenció d’incendis i el seu posterior manteniment.
Pel que fa a les dues modificacions de dues modificacions de pressupost presentades, una de 26.070 euros i l’altra de 631.901 euros, el regidor de Serveis Econòmics, Javier Sánchez, indicava que tenen l’objectiu d’adaptar el pressupost a les necessitats actuals de la ciutat “posant les persones al centre de l’actuació municipal”. Aquestes partides es destinaran, entre d’altres punts a programes de suport educatiu, convenis amb associacions de famílies, l’impuls del Campus Itaca amb la UAB, les convocatòries ajuts a famílies i beques escolars, la col·laboració amb la Fundació Autònoma Solidària en un programa de suport a una estudiant palestina i, la partida més important, a suplementar per la construcció de l’estructura modular per usos musicals i culturals de l’espai polivalent al sector riu Sec